http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com

Followers

Sunday, February 26, 2012

SELIMUT HITAM



Semalam aku pulang agak awal dalam jam 3 petang menaiki bas kerana ingin menyiapkan tugasan yang sudah menimbun-nimbun.Tetapi setibanya aku di kawasan Pedas Linggi, bas yang aku naiki tiba-tiba bergerak perlahan. Aku menjenguk keluar melihat kenderaan di Lebuh raya Utara Selatan itu mula mengensot-ngensot dan aku sudah menjangkakan pasti ada berlaku kemalangan.Kawasan tersebut memang selalu berlaku kemalangan jiwa. Baru seminggu lepas, jiran berhampiran rumah, anaknya meninggal kerana terlibat dalam kemalangan berhampiran kawasan Pedas Linggi itu.  Setiap kali berlaku kesesakan lalu lintas di lebuh raya tanggapan aku hanya satu. Kemalangan!Aku mempunyai fobia terhadap kemalangan jalan raya.Fobia ini terjadi ketika aku masih keanak-anakan.Aku pernah melihat sendiri dengan mata kepalaku, darah mayat seorang pemuda mengalir dari kepalanya dan bertakung di dalam sebuah lubang seperti air yang tumpah. Kemalangan tersebut melibatkan motor yang dinaiki pemuda itu dengan sebuah bas kilang.Dasyat!Setiap kali ada kemalangan di lebuh raya yang disaksikan aku,pasti jantung aku rasa bagai direntap-rentap.

Beralih pada kemalangan yang berlaku semalam.Sebaik sahaja bas hampir melintasi  kawasan kemalangan, rintik-rintik hujan mulai turun.Aku melihat sekujur mayat yang berselimutkan plastik hitam disirami air hujan yang turun menyimbah bumi di bahu lebuh raya tersebut. Tiba-tiba hatiku menjadi sayu mengenangkan mayat tersebut. Hujan mengiringi pemergian jenazah atau si mati. Kemalangan tersebut melibatkan motor dan kereta. Motor tersebut hancur teruk dan kemungkinan besar mayat yang berselimutkan plastik hitam itu ialah penunggang motor. Statistik kemalangan menunjukkan penunggang motosikal antara mangsa yang tertinggi terlibat dalam kemalangan. Oleh itu, bagi penunggang motosikal perlulah berhati-hati di jalan raya walaupun seperti yang kita tahu ajal dan maut di tangan Tuhan.

No comments:

Post a Comment