http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com

Followers

Tuesday, October 30, 2012

Sang Bulan Peneman Rindu



Tatkala aku berlari dari bilik kawan ke kamar sendiri, aku terpegun oleh sinarnya bulan purnama malam ini. Tersentuh hatiku entah kenapa. Bagi pasangan cinta perumpamaan bulan sangat sesuai tetapi bagiku? Adakah aku dicintai? Adakah yang merindu?

Aku terus berjalan ke kamar dan merenung bulan melalui jendela. Indahnya. Aku berasa sangat tenang. Kalaulah aku boleh berkongsi rasa ini dengan si dia, pasti sungguh bahagia. Siapakah si dia itu? Menjadi tanda tanya tanpa noktahnya.

Aku rindukan seseorang. Tetapi adakah dia juga merinduiku. Malam dan bulan tidak dapat dipisahkan. Tatkala malam menampakkan gelapnya, hatiku pasti terusik. Siang yang penuh dengan cahaya mentari menjadikan aku bersemangat tetapi munculnya sang bulan membuatkan aku teringat kenangan laluku. Bagiku malam dengan kegelapan penuh berahsia. Seperti aku.

Berbicara tentang malam. Banyak muda-mudi yang menunggu ketibaan malam untuk mereka berseronok sebagai contoh untuk melepak, 'clubbing' da pelbagai hiburan lain yang melampau. Bagiku malam ialah suatu ketika untuk mencari ketenangan. Bertemu hati dengan Yang Maha Kuasa, muhasabah diri, merenung dosa-dosa semalam dan bagi pasangan yang punya rasa cinta mungkin detik ini yang sesuai untuk kita mengenangkan kenangan suka dan duka.

Yang pastinya, malam mengamit kerinduanku buat si dia. Kebiasaannya, dia menemaniku tatkala aku keseorangan dihimpit kegelapan yang dibawa malam. Tetapi kini sang bulan pula menemaniku. Tiada lagi dia. Cukuplah Tuhan mengutuskan sang bulan yang membawa sinar buatku. Keindahannya cukup membuatkan aku tertegun dan mengubati kerinduaanku sendiri. Pandanglah keindahan bulan ciptaan Tuhan ini. Moga rindu itu akan terus bersemadi bersama memori indah yang diciptakan dulu.

No comments:

Post a Comment