http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com

Followers

Friday, December 7, 2012

Usaha tanpa puas





Manusia tidak pernah puas! Pentingkan diri sendiri , langsung tidak mengendahkan perasaan orang lain. Ada yang berkata, jika kita selalu memikirkan perasaan orang lain tanpa langsung menghiraukan perasaan sendiri tiada guna juga. Bagiku kedua-duanya perlu seimbang. Jangan terlalu memikirkan perasaan orang dan jangan terlalu mementingkan diri.

Sebenarnya aku sudah penat. Penat yang aku cari sendiri. Aku tidak tahu bila masanya aku harus berhenti. Kenapa manusia tidak mahu berusaha?? Hanya tahu berangan-angan dan mengharapkan angan-angan itu bisa jadi kenyataan. Itu selayaknya tidak perlu dipanggil manusia. Allah menciptakan kita di dunia ini bukan hanya untuk berangan-angan seperti kita berada di syurga. Entahlah. Nasib manusia berbeza-beza. Ada juga aku mendengar keluhan yang mengatakan usaha sampai nak mati pun tidak nampak hasilnya, Yang jahat pun ada juga yang kaya. Yang tidak menyembah Tuhan pun ada yang bisa hidup senang-lenang. Tetapi manusia yang bersujud kepada Tuhan dan berusaha bersungguh-sungguh, tidak juga kemana.Kadang-kadang aku kasihan juga mendengar keluhan itu, tetapi kita sebagai hamba Allah harus percaya pada qada dan qadar, rezeki , jodoh ajal dan maut.

Mungkin yang kaya itu tiada rasa ketenangan di jiwa berbanding kita yang mendekatkan diri padaNya. Kita harus percaya yang itu. Harus mencuba. Jangan bisa cakap sahaja tetapi tidak pernah belajar mendekatkan diri padanya. Aku rindukan kehidupan aku yang dahulu. Tidak punya masalah.


No comments:

Post a Comment