http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com http://www.emocutez.com

Followers

Monday, October 29, 2012

PENGEMIS


Aku terkena lagi. Aku tak pernah membenci orang tetapi kenapa masih ada yang tegar sakitkan hati aku. Aku tidak tahu apa salahku. Aku terseksa. Jika aku tahu begini rasanya tidak akan aku terima untuk menjadi buah hatinya. Dia hanya memandang aku kerana harta, wang ringgit. Dia tidak pernah memikirkan perasaan aku. Aku dimaki dan dihina. Aku rasa seperti pengemis. Baru-baru ini, aku agak sukar untuk menghubungi dia kerana dia menutup telefon bimbitnya dengan alasan tiada bateri. Logik ke?? Aku benci sepupu dan mak cik dia. Aku tidak pernah membenci orang tetapi sekali aku tidak suka semestinya ada yang tidak kena. Aku banyak kali menghubungi sepupunya tetapi tiada berangkat dan mesej aku tidak berbalas. Aku bukannya terhegeh-hegeh, cuma aku risau dan aku rindu untuk mendengar suaranya walau cuma seketika kerana hampir seminggu aku tidak dapat menghubunginya. Tidakkah dia mengerti?? Mungkin kerana dia tidak tahu menghargai aku. Mungkin kerana dia tidak pernah rasa bagaimana jika dia berada di tempat aku. Dicaci, dimaki, dihina seperti pengemis. Aku melayan dia seperti raja tetapi dia cuma menganggap aku sebagai hamba.

Dia minta aku faham keadaannya tetapi dia langsung tidak pernah mengerti perasaanku. Aku menangis dan sakit di hati hanya tuhan yang tahu. Aku ingin sahaja meninggalkan dia tetapi aku tidak tahu mengapa begitu sukar. Mungkin kerana terlalu banyak kenangan yang kami ciptakan. Aku sudah penat bergaduh, penat bertekak. Aku sudah penat! Semua kemahuannya aku turuti. Sedikit pun tidak pernah aku katakan tidak. "Awak saya perempuan. Saya tidak kuat. Saya terima awak dalam perhubungan ini kerana saya tahu awak boleh membahagiakan saya. Kita saling membahagiakan tetapi saya tidak tahu mengapa begini akhirnya."

Aku merasakan seperti orang bodoh. Tatkala aku memerlukan dia , dia membuang aku dan kembali tatkala aku punya wang ringgit. Tegarnya dia. Aku jauh lebih baik. Kenapa aku memilih dia bukan lelaki lain yang setaraf denganku? Ramai lagi yang menanti aku tetapi aku masih memilih dia. Kerana apa? Tidakkah dia berasa cukup bertuah memiliki aku? Seorang wanita yang sanggup berulang-alik dari Seremban ke KL dan kadangkala dari Melaka. Aku jauh lebih baik. Aku tundukkan kemahuannya. Aku sanggup demi berjumpa dengannya. Aku sanggup memalukan diriku menghubungi keluarganya ketika dia menutup telefon sekian lama. Aku malu. Bukan ini yang aku inginkan tetapi kerana dia aku biarkan sahaja.

Aku dihina, dimaki, diperli kadangkala oleh orang lain aku diamkan sahaja. Aku tidak tahu apa yang dia mahukan. Setitik air mataku tiada nilai buatnya. Yang penting baginya hanyalah wang ringgit. "B orang korbankan segalanya untuk awak. Meredah kesunyian malam seorang diri tanpa memikirkan bahaya hanya untuk berjumpa dengan awk. Tetapi awk sanggup melihat orang menangis dan mengemis kerana ingin mencari awak. Awak sanggup melihat orang lain menghina buah hati awk sendiri. Awak sanggup! Orang rasa sungguh terhina. Tiada perempuan yang akan lakukan sebagai mana orang lakukan pada awak."

 Kisah sahabat aku yang ditinggalkan kekasih tidak menjadi pengajaran langsung buat awak
Mungkin dia akan berasa kehilangan pabila aku sudah tiada lagi di sisi dia. Aku harap suatu hari nanti dia akan rasa apa yang aku rasa. AKu tidak akan mengemis lagi. Bila aku sudah berjaya dengan mata kepala aku sendiri, aku mahu melihat dia mengemis. Sekarang dia boleh bergembira dengan sepupu dan mak cik dia yang ' baik hati' tu. Tapi sampai bila?? Lambat laun dia perlu keluar daripada rumah itu. "Mereka hanya menjadikan awak hamba sahaja. Setelah mereka berjaya, awak akan dicampakkan keluar. Kesian awak." Siapa yang awak perlu cari?? Keluarga?? Mungkin mereka sudi menerima. Aku? Aku sudah tiada lagi. Hiduplah engkau dalam dunia engkau sendiri. Aku hanya mampu melihat engkau menangis dan mengemis untukku. Itu selayaknya kerana ketika aku perlukan engkau, engkau melayanku seperti sampah. Sedangkan aku yang sentiasa bersamamu. Tetapi itu dulu. Bukan sekarang. Maaf, saya tidak mahu menjadi pengemis lagi.

No comments:

Post a Comment